Een paar weken geleden kwam een van mijn enthousiaste leerlingen met de vraag of hij iets mocht spelen van Peter Gergely. Hij had Peter namelijk gevonden via youtube en vond zijn manier van spelen zo mooi. Ik ben meteen gaan kijken en inderdaad snap ik wel waarom hij zo enthousiast over de video’s van Peter is.

Op het moment van schrijven heeft Peter Gergely op zijn Youtube Kanaal bijna 380.000 abonnees en richting de 50 miljoen views. Sinds een paar weken helpen wij in de les flink om dit aantal op te schroeven 😉 Peter maakt covers van bekende songs en plaats deze met video’s en vaak ook de tabs en notenschrift, zodat je deze in de les kunt gebruiken. Dit is een echt groot pluspunt aan zijn kanaal. Zodra zijn nieuwe video een x aantal likes heeft op facebook, dan komt de tab beschikbaar. Je wordt dan naar een shop doorgestuurd maar het mooie is dat je daar zelf kan bepalen hoeveel je wilt betalen. € 0,- is dus ook goed. Om de mede gitarist een beetje te steunen betaal ik af en toe wat.

Als ik zijn kanaal verder bestudeer dan denk ik dat hij zijn geld deels verdiend met het verkopen van de tabs (als mensen zo aardig zijn om te betalen), deels via advertentie inkomsten van YT en deels via Patreon. Als je wilt weten wat dit is, Patreon.

Qua speelstijl zien we dat hij finger picking gebruikt. Als je goed luistert en kijkt zie je dat hij op een gegeven moment ook een ritme met zijn hand op de gitaar tikt. Als je dit leuk lijkt om te leren, laat dan hieronder een reactie achter. Als er genoeg interesse is zal ik hier een les aan besteden. Ook als je YT kanalen kent of youtube gitaarlessen kent die ik kan bespreken, kan je een bericht achterlaten.